Regres snu u niemowlaka - co należy o nim wiedzieć?

Wielu rodziców cieszy się, jeśli ich dziecko nie cierpi na zaburzenia snu i spokojnie zasypia. Czasami jednak spokojny sen staje się przeszłością i zaczynają się problemy.

Gdy nasze dziecko zaczyna się w nocy wiercić, często się budzi, płacze i występują chwilowe pogorszenia snu dziecka, to wszystko wskazuje na to, że możemy mieć do czynienia z regresem snu.

Na czym polega regres snu u niemowlaka? Pora to sprawdzić.

regres snu u niemowlaka

Co określa się regresem snu?

Regres snu jest tymczasowym pogorszeniem się snu u naszego dziecka. Może on pojawiać się nawet kilka razy u naszego niemowlaka. Interesujące jest to, że regres snu najczęściej ustępuje w sposób samoczynny w ciągu kilku tygodni. Eksperci twierdzą, że trwa on od dwóch do sześciu tygodni.

Jakie są objawy regresu snu? Dla regresu snu charakterystycznymi objawami są:

  • ogólny niepokój
  • nadmierna płaczliwość dziecka
  • częste wybudzanie się w nocy, apatia, skrócone drzemki
  • brak apetytu, trudności z zasypianiem
  • nerwowość podczas spania
  • dziecko z regresem snu ma także zwiększoną potrzebę bliskości

Kiedy występuje chwilowe pogorszenie snu dziecka?

Wraz z rozwojem dziecka zmienia się absolutnie wszystko.

Najczęściej klasyczny regres snu u niemowlaka pojawia się w okolicach czwartego miesiąca życia naszego dziecka. Właśnie wtedy pojawiają się pierwsze skoki rozwojowe. Dzieci w tym okresie zaczynają siadać, raczkują i zaczynają się im wyżynać ząbki.

sen nocny - sprawdź naszą pościel

Jednak pojawienie się zaburzeń snu może pojawić się także u starszego dziecka. Problem ze snem dziecka może pojawić się do 4 roku życia.

Regres snu może więc pojawić się u rocznych dzieci, dwuletnich czy trzyletnich. Czy jest to dziwne? Nie jest to tak naprawdę nic szczególnego. Dziecko z kolei w takim wieku ma za sobą już próby chodzenia. Właśnie ta czynność wpływa jego sen.

Pojawienie się regresu snu - jak sobie z nim radzić?

Najważniejsze jest to, aby spokojnie wysłuchać potrzeb malucha - nie jest to takie łatwe z uwagi na to, że dzieci nie mogą przecież zakomunikować nam swoich potrzeb wprost.

Jednakże jest kilka sprawdzonych sposobów na to, by pokonać regres snu u niemowlaka.

Utrzymuj stały rytm dnia, dzięki czemu jego sen będzie stały

Staraj się utrzymać regularny harmonogram snu i czuwania dla dziecka, tak aby wiedziało kiedy jest czas na sen. Wprowadzenie harmonogramu snu, który ustabilizuje jego rytm dobowy może szybko zapobiec problemowi.

Przed snem należy wykonywać poszczególne czynności według konkretnych punktów/schematu. Zadbajmy o kąpiel, czytanie bajek oraz o śpiewanie kołysanek. Wprowadzenie rytuału snu jest strzałem w dziesiątkę.

Nie chodzi tylko o to, kiedy kładziesz je spać, tylko także o stałe pory jedzenia, leżakowania czy spraw higienicznych. To one sprawiają, że organizm niemowlaka uczy się pewnego systemu rutyny, dzięki czemu Twoje dziecko będzie łatwiej zasypiać.

Stwórz odpowiednie warunki do spania

Upewnij się, że pokój dziecka jest ciemny, chłodny i cichy, a warunki w miejscu spania jak najlepsze.

Bardzo ważna jest odpowiednia pościel do łóżeczka i dobranie wygodnej poduszki dla dzieci. Jeśli pościel będzie niedopasowana, a poduszka niewygodna - dziecko będzie mieć dużo warunki do spania.

Naucz dziecko samodzielnego zasypiania

Możesz pomóc dziecku w nauce samodzielnego usypiania przez stosowanie metody "czuwającego rodzica" lub metody "samodzielnego usypiania".

Metoda czuwającego rodzica

Metoda "czuwającego rodzica" polega na tym, że rodzic jest obecny podczas procesu usypiania dziecka, ale nie interweniuje, dopóki dziecko nie zaśnie. Gdy dziecko budzi się w nocy, rodzic jest obecny, aby je pocieszyć, ale nie podejmuje działań, które mogłyby powodować, że dziecko się rozbudzi.

Kroki, które rodzic może podjąć, aby wykonać tę metodę to:

  1. Wprowadzić dziecko do jego pokoju przed snem, rozmawiać z nim i pomagać mu się rozluźnić.
  2. Siedzieć obok łóżka dziecka, gdy zasypia, ale nie dotykać go ani nie mówić do niego, jeśli nie jest to absolutnie konieczne.
  3. Gdy dziecko się budzi w nocy, należy pojawiać się przy łóżku i pocieszać je słowami lub dotykiem, ale nie zabierać dziecka z jego łóżka.
  4. Nie zabierać dziecka z łóżka, nawet jeśli płacze przez długi czas.
  5. Powtarzać tę procedurę każdej nocy, aż dziecko nauczy się usypiać samodzielnie.

Ważne jest aby pamiętać, że taka metoda wymaga cierpliwości i ciągłości ze strony rodzica. Może ona być trudna do przeprowadzenia i potrzebować czasu, ale dla niektórych dzieci może być skuteczna.

Metoda samodzielnego zasypiania

Metoda "samodzielnego zasypiania" polega na stopniowym oduczaniu dziecka od potrzeby obecności rodzica podczas zasypiania. Celem tej metody jest nauka dziecka, aby samodzielnie zasnąło.

Kroki, które rodzic może podjąć, aby wykonać tę metodę to:

  1. Wprowadzić dziecko do jego pokoju przed snem, rozmawiać z nim i pomagać mu się rozluźnić.
  2. Poczekać chwilę po tym jak dziecko jest już w łóżku, zanim pożegnamy się i opuścimy pokój, aby dziecko zdążyło zasnąć samodzielnie.
  3. Jeśli dziecko się budzi i płacze, rodzic powinien pojawić się w pokoju, pocieszyć dziecko, ale po kilku minutach powinien opuścić pokój.
  4. Jeśli dziecko znowu się budzi, rodzic powinien zwiększać interwały między wizytami, aż do momentu gdy dziecko zasypia i przesypia całą noc.
  5. Powtarzać tę procedurę każdej nocy, aż dziecko nauczy się usypiać samodzielnie.

Podobnie jak metoda "czuwającego rodzica" ta metoda wymaga cierpliwości i ciągłości. Istnieje ryzyko, że metoda ta może powodować tymczasowe pogorszenie sytuacji związane z regresem snu, ale z czasem dziecko może nauczyć się zasypiać bez pomocy rodzica.

Zminimalizuj stres

Staraj się unikać stresujących sytuacji przed snem dziecka, takich jak kłótnie lub głośne zabawy, wymagające dużego zaangażowania dziecka.

Jeśli nasz maluch będzie zbyt pobudzony idąc do łóżka, za nic w świecie nie będzie chciał się wyciszyć i usnąć.

Nie zmuszaj dziecka do zasypiania

Gdy trwa regres snu, to nie możemy za wszelką cenę zmuszać dziecka do zasypiania. Należy mieć świadomość, że regres snu u niemowlaka nie trwa wiecznie. Jest to maksymalnie kilka tygodni. Nie będą to oczywiście łatwe tygodnie, ale jakoś trzeba sobie z tym poradzić.

Nie ma innych możliwości. Regres snu będzie powodować przejściowe problemy, jak na przykład zwiększona płaczliwość, ale w tym czasie najważniejsze jest wspólne zasypianie i zdrowe podejście do tego wszystkiego.

Skonsultuj się z lekarzem, jeśli problem trwa dłużej niż kilka tygodni

Jeśli problem regresu snu u dziecka trwa dłużej niż kilka tygodni, skonsultuj się z lekarzem dziecka w celu wykluczenia innych problemów zdrowotnych lub uzyskania dodatkowych porad.

Czy można uniknąć regresu snu?

Regres snu rodzi wiele obaw rodziców.

Czy mamy wpływ na to, aby regres snu kompletnie się nie pojawił? Niestety nie. Nie mamy wpływu ani na regres snu, ani też na skok rozwojowy. Każde dziecko jest inne.

Niekiedy sen dzieci jest niczym nieprzerywany, ale są sytuacje, w których dzieci rzeczywiście całą noc marudzą. Gdy będziemy dziecku śpiewać kołysanki, to na pewno będzie ono czuło naszą obecność i będzie miało większe poczucie bezpieczeństwa.

Sen niewątpliwie odgrywa ogromną rolę, jeśli chodzi o rozwój dzieci, a najważniejszy jest w wieku niemowlęcym.

Podsumowanie

Podsumowując regres snu, należy zaznaczyć, że nie należy się nim przejmować, jeśli jest on krótkotrwały. Niepokojący może być jego przedłużający się okres lub też towarzyszące mu silne objawy regresu.

Wówczas warto odwiedzić pediatrę. Wcześniej jednak warto zastosować się do powyższych porad, aby nie siedzieć bezczynnie i patrzeć, jak nasze dziecko się męczy.

W różnym wieku dzieci przechodzą inaczej regres. Oczywiście jego pojawienie się nie jest obowiązkowe. Niektóre dzieci śpią spokojnie i żaden regres snu nie jest im straszny. Wówczas należy się tylko i wyłącznie cieszyć.